Stres a tréning

Stres je veľmi široký a zaujímavý pojem. Zaujímavý z toho dôvodu, že je to slovo, ktorým opisujeme pocity, ktoré majú priam až neuveriteľne rozdielne pôvody. V strese sme, keď meškáme do práce, keď nás niekto alebo niečo naštve, keď sme chorí, keď sa stane niečo zlé v rodine, a aj keď cvičíme. Čo to teda vlastne ten stres je? Je to pocit emočného alebo fyzického napätia a dalo by sa povedať, že je to čokoľvek, čo naše telo vyvedie z homeostázy (stav tela, v ktorom je všetko v tele stabilné). Stres je všeobecne vnímaný ako veľmi zlá vec, avšak ako som už spomenul, označujeme ním napríklad aj obdobie tréningu a vieme ho využiť aj v náš prospech, napríklad pre podanie lepšieho výkonu. Toto je ale téma na iný deň. Pozrime sa dnes na to ako môžu ostatné faktory, resp. stresory, negatívne ovplyvniť náš tréning a prečo je na ne dôležité myslieť najmä pri väčších tréningových cieľoch. 

Predstavme si, že máme v tele akýsi pohár, ktorý má istú maximálnu hladinu stresu, ktorý zvládame.

Táto hladina by bola u každého iná, no my si ju pre teraz označíme číslom 10.

Do tohto pohára potom lejeme počas dňa naše stresory.

 

 

Ráno sme sa zobudili a nič sa nám nedarilo. Stratili sme kľúče, nevedeli nájsť ponožky a čo je najhoršie, ani sa nestihli pre toto všetko najesť.

Takto máme ísť do práce? No áno, ale už teraz meškáme 10 minút a nechceme žiadne problémy. No a tak prilievame do pohárika trošku stresu.

 

 

Navyše sa celý týždeň cítime akosi nedobre. Bolí nás hlava a sme nejakí poslabší. Možno je to chrípka, možno niečo iné, kto vie? Každopádne nám to navyšuje našu hladinu už na úroveň 5.

 

Konečne je po všetkom a deň prichádza k tej najlepšej časti – tréningu. Toto je náš liek a naša záchrana. Tréning nás robí šťastnými.

Pred nejakým časom sme si určili cieľ, pôjdeme na súťaž a dáme do toho maximum, pokúsime sa vyhrať a to je vidieť aj na našej príprave.

Tréningy máme veľmi náročné, tvrdé a striktné. Toto je jednoznačne najnáročnejšia časť dňa, minimálne po fyzickej stránke. Spomeňme si na to, že aj tréning je stresor a jeho úroveň stúpa s jeho náročnosťou. Pri veľmi náročnej príprave môže byť priam až neuveriteľne vysoká. V tomto prípade veľmi.

 

 

Čo sa stane pokiaľ prilejeme 7 bodov stresu do nášho pohára, ktorý už je na úrovni 5? Prelejeme ho. Čo to znamená pre naše telo?

Čo to znamená pre náš mentálny stav? Čo to znamená pre naše ďalšie tréningy?

Čo to znamená pre celú našu tréningovú prípravu a čo to teda znamená pre úspech na súťaži? 

 

Riskujeme vyhorenie, prehnanú únavu, ktorá môže viesť až k tej chronickej, neadekvátne výkony na tréningu, čo môže viesť k mentálnym problémom a azda to najdôležitejšie, zvyšujeme riziko zranenia.

Pri zdraví a tréningovej príprave sú dôležité viaceré faktory, nie je to len o tréningu a ani len o tréningu a strave. Spadá do toho aj napríklad spánok, psychický stav a manažovanie stresu. Všetky tieto ostatné faktory môžu negatívne ovplyvňovať výsledok. Dôležité to je najmä pri športe. Pokiaľ chceme podávať špičkové výsledky a vyhrávať súťaže, je nesmierne dôležité aby sme sa sústredili na všetky faktory a nie len na tréning. Iba tak môžeme naozaj dosiahnuť maximum.